Sigortacılığın 5 Sorunu: Yapay Zeka Bunlardan Biri Değil
17.09.2024 - Salı 14:36Her gün milyarlarca kişi hayatlarını ve geçim kaynaklarını sigortacılara emanet ederken, sigorta bölümünün kendisi varoluşsal bir krizle karşı karşıya. Daha sık ve şiddetli halde gerçekleşen doğal afetlerden kaynaklanan rekor kayıplar primleri ve muafiyetleri süratle artırdı. Sigorta şirketleri, yüksek riskli piyasalardan çekildikçe, poliçe sahipleri yeni sigorta bulmakta zorluk çekiyor ve bu durum büyük reaksiyonlara yol açıyor. Bu esnada analistler, mevcut piyasa şartlarını yönetmek için yapılan prim artışları ve öbür risk kıymetlendirme aksiyonlarının uzun vadede sürdürülemez olacağı konusunda uyarıyor.
Geçici tahliller arayan birtakım sigorta önderleri, süratli tahliller için üretken yapay zekadaki (GenAI) yükselişe umut bağladılar. Fakat, haksız ret kararı veren kusurlu algoritma savları, yapay zekanın zati külfetli olan bir ortamda yeni bir sorun haline geldiğini sav eden tenkitlerin sayısını artırdı.
SAS'tan Stu Bradley'e nazaran gerçekte durum biraz daha incelikli
SAS Risk, Suistimali Tedbire ve Uyumluluk Tahlilleri Kıdemli Lider Yardımcısı Bradley, "Sigorta önderleri analitik olgunluklarını geliştirirken pürüzlerle karşılaşsalar da, sorun yapay zekanın kendisi değil" diyor. "Daha fazla, kuruluşların bilgilerine ve yapay zekanın potansiyel istenmeyen sonuçlarına ait anlayışları sorunun temelini oluşturuyor. Uygun etik hudutlar ve insan nezareti eşliğinde emniyetli yapay zeka, dalı yine tanımlamak için gereken içgörüleri ve çevikliği sağlayan bir tahlil ortaya koyabilir."
Bu potansiyel dönüm noktasında, SAS uzmanları sigorta dalının en kıymetli beş sorununu inceledi ve bunlara ait görüşler sundu. Yapay zekanın kullanımı ise bu problemlerden biri değil. Sigorta topluluğunun mevcut teknolojik zorluklarla yüzleşmesi yapay zekayı gerçek potansiyeline yaklaştırmakla kalmayacak, tıpkı vakitte kesimin geleceğe hazırlanmasına da yardımcı olacak.
1. Bilgi kaosu kanun ve sistem bekliyor.
Veri noktaları özel şahsî bilgilerle birebir hizaya geldiğinde, yapay zekanın kullanımını düzenleyen mevcut mevzuat ve yönetmeliklerin eksikliği, bilhassa uyumluluk ve düzenleyici raporlamaya bu kadar gömülmüş bir kesim için huzursuz edici olabilir. AB Yapay Zeka Maddesindeki lisan, Çin'in Süreksiz Tedbirleri ve NAIC Yapay Zeka Model Bülteni, sigortacılık kesimi için yapay zekanın etrafında korkuluklar oluşturmaya yönelik birinci gayretler ortasında yer alıyor. Lakin düzenleyici ortam değişirken, sigorta şirketleri ve sigorta teknolojileri geliştiren şirketler öz idare teklifleriyle bu açığı kapatıyor.
Hasarlar için Gönüllü Yapay Zeka Davranış Kurallarının yazılmasına yardımcı olan SAS Birleşik Krallık ve İrlanda yapay Zeka ve Etik Lideri Prathiba Krishna, "Henüz gelmemiş olan düzenleyici standartları karşılamak için yer hazırlarken , bankacılık bölümü üzere sigorta kesimi de yapay zeka yetenekleri dahilinde bilgi kökeni ve yönetişimine öncelik vermelidir. Sigortacılar için büyük data kümelerinden kıymetli içgörüler elde etmek ne kadar kıymetliyse, bu dataları yanılgılardan ve tutarsızlıklardan arındırmak da o kadar değerlidir. Bu yine kullanılabilirliği sağlamaya, daha hakikat karar vermeye, üretkenliği artırmaya ve sonuçların güvenilirliğini güçlendirmeye yardımcı olur. Yapay zeka eğitimi, yapay zekanın muvaffakiyetle yaygınlaştırılmasında ve gelecekteki uyumluluklara hazırlanmasında da değerli bir belirleyici olacaktır. Kurum genelinde data okuryazarlığını teşvik etmek, tüm kuruluşun etik yapay zeka uygulamalarını tartışmasını, anlamasını ve nihayetinde benimsemesini sağlar ve teşvik eder." diyor.
2. Yapay zekanın çok yüklenmesi risk idaresini zorlar.
Sektörün süratle dijitalleştiği, yapay zeka ve üretken yapay zekanın hızla büyüdüğü bir ortamda, risk yöneticileri robot algoritmalarının istenmeyen sonuçları konusunda haklı olarak kaygı duyuyor. Bilhassa de yöneticiler yapay zeka verimlilik kazanımlarını uzun vadeli iş pahasına dönüştürmek için yarışırken.
Prototipleme bu noktada umut verici görünebilir, fakat üretime yönelik yapay zeka sorumlu ve inançlı üretimi sağlamak için sağlam bir altyapı gerektirir. Bu ortada, özelleştirmeyi sınırlayan "kara kutu" yapay zeka tahlilleri kolaylığı nedeniyle yöneticilere alımlı gelebilir. Lakin şeffaflık ve açıklanabilirlik eksikliği, kuruluşu kıymetli yapay zeka risklerine maruz bırakır.
SAS Risk Modelleme ve Karar Verme Global Lideri ve “Risk Modeling: Practical Applications of Artificial Intelligence, Machine Learning, and Deep Learning” kitabının müellifi Terisa Roberts, "Sigortacılar, güçlü bir yönetişime sahip kurumsal bir yapay zeka stratejisine ahenk sağlarken, yapay zekayı mevcut sistemlere entegre etmenin değerini daha derinlemesine araştırmalıdır" diyor. "Sigortacılar, büyük lisan modellerinin ötesindeki üretken yapay zeka kullanım alanlarının daha geniş kapsamını da göz önünde bulundurmalıdır. Örneğin, sentetik veri üretiminin tesirli uygulamaları, fiyatlandırma, ayırma ve aktüeryal modellemeyi optimize ederken bilgi kapalılığını güçlendirebilir.”
3. Tazminata dar açıdan bakmak ilerlemeyi ve iş birliğini durdurur.
Sigortacılıkta bir paradigma değişimi yaşanıyor. Teknoloji bölümü, sigorta şirketlerinin reaktif tazminat ödeyenlerden sıyrılıp sigortalılarla, tüketicilerle ve işletmelerle proaktif ortaklara dönüşmesini öngörüyor.
Aşağıdaki örneği bir düşünün: Dünya Sıhhat Örgütü yakın vakitte sıhhat olaylarının şaşırtan bir oranının (küresel kanserden ölümlerin %30'undan fazlasının ve kronik hastalıkların %80'inin) önlenebilir alışkanlıklara bağlı olduğunu bildirdi. Bu ortada sigortacılar da uygun teminatlar sunmak için müşterileri hakkında kapsamlı sıhhat bilgilerini aslında topluyor. Neden bu bilgileri birlikte kullanmayalım?
SAS EMEA ve AP Bölgesi Kıdemli Sigortacılık Çözümleri Lideri Alena Tsishchanka, "Akıllı telefon uygulamaları üzere yaygın kanallar aracılığıyla, sigortacılar müşterilere yapay zeka dayanaklı sıhhat koçluğunu tercih etme fırsatı sunarak, klasik müşteri tecrübesini tekrar keşfeden ve poliçe ödemelerini azaltan özel tavsiyeler sunabilir" diyor. "Sağlık hizmetlerinin ötesinde, sigortacılar iklim değişikliği ve ESG için benzeri iştiraklerin pazar potansiyelini de güçlü bir biçimde kıymetlendirebilir. Bu cins teşebbüsler yalnızca sigortacıların ödeme gücü meselelerini çözmeye yardımcı olmakla kalmaz, birebir vakitte kesimin kamuoyundaki algısını da büyük ölçüde arttırabilir."
Uygun etik kurallar uygulandığında, sigorta şirketi - ortak modeli bir hayal olmaktan çıkıyor. Yeni sigorta teknolojileri (insurtech) ve parametrik sigorta poliçeleri misal bir biçimde çalışarak, ileri görüşlü sigorta oyuncuları için bu durumu yenilikçi bir yol haline getiriyor.
4. Zımnî dijital riskler merkezi tahliller gerektirir.
Neredeyse her yerde bulunan akıllı telefonlar sayesinde, günümüzde bir sigortacı kablosuz ağın bulunduğu her yerde yeni pazarlara ulaşabilir. Müşteriler için prim artışlarını dengelemek isteyen sigortacılar için dijital geçişe yatırım yapmak, çağdaş müşteriler için çağdaş tekliflerin piyasaya sunulmasına yardımcı olur.
Ancak bu dijital pazarda rekabet edebilmek için sigortacıların poliçe sahiplerine giderek daha fazla şahsileştirilmiş eser ve hizmetler sunması gerekiyor. Bu özel teklifler ve çevrimiçi kaydolma kolaylığı, birçok potansiyel müşteriyi cezbetmiş olup, bu durum hem bir nimet hem de bir ziyan olarak görülüyor.
Acenteler, müracaatların hacmi ve suratı karşısında bunalmış durumda. Ne yazık ki sigortacılar teminatı onaylama yahut reddetme yarışında koşarken, suistimal mümkünlüğü en yüksek olan yahut temelde istenmeyen risk oluşturan müşterileri gerçek bir formda araştırmak ve belirlemek için kâfi vakte sahip değiller. Bu nedenle, sigortacılar ekseriyetle bu müşterileri ve oluşturdukları riski üstlenmek zorunda kalıyor.
Suistimali ve başka tehditleri toplu olarak yanlışsız bir formda tespit etmek için teknolojik altyapıyı kurmak, hem klâsik şirketlerin hem de teknolojik sigorta şirketlerinin (insurtech) önünde bir mahzur olmaya devam ediyor. Sigorta suistimali ve istenmeyen risklerin sigortalanması, sigortacının hasar oranında ve birleşik oranında bir artış manasına geliyor ve sonuçta müşterilerin sigorta primlerini artırıyor.
SAS Risk, Suistimali Tedbire ve Uyumluluk Çözümleri Sigorta Lideri Thorsten Hein, "Başarılı bir dijital sigorta şirketi, ülkü olarak entegre, bulut tabanlı bir ekosistemde müşteri kazanma, onlara uygun formda hizmet verme ve uyguladıkları risk çeşitlerini dengeleme eforlarını düzenlemelidir" diyor.
"Sigortacılar aktüerlerin, sigortacıların ve suistimal analistlerinin vazifelerini merkezileştirip entegre ettiklerinde, sigorta şirketinin riske uygun müşterilerle kâr elde etmesine yardımcı olurken, müşterilere tam olarak gereksinim duydukları formda ve tüm taraflar için optimum adaleti sağlayan bir fiyatla hizmet verip onları koruyabilir."
5. Hayat sigortası: Yeni, savunmasız, fakat hala hayati ehemmiyete sahip.
Hayat sigortası, günümüzde sigorta kesimini etkileyen birçok sorunun harika bir mikrokozmosudur. Hayat sigortası şirketleri uzun vakittir kârlılık için ticari gayrimenkule bağımlıydı. Fakat COVID-19 pandemisinden bu yana bu varlıkların kıymeti düştü. Bölümün bu alt kümesinin yeni fırsatlar yaratması gerekiyor.
SAS Küresel Sigorta Danışmanı Franklin Manchester, "Sigortalanabilir bir menfaatten bahsettiğimizde, herkesin bir otomobil yahut konut üzere bir varlığı müdafaaya muhtaçlığı yoktur. Lakin herkesin değerli bir hayatı vardır" diyor. "Sağlık dataları kuruluşları, global ortalama hayat müddetinin 2050 yılına kadar 78 yılın üzerine çıkacağını varsayım ediyor. Çoklu kriz içindeki bir dünyada artan risklerle birlikte, hayat sigortası şirketlerinin olumlu değişimi yönlendirmede oynayacakları bir rol var.”
Manchester, bunu şöyle örneklendiriyor: "Kuşaklar ortası yoksulluğu başlatan ve devam ettiren pek çok güçten biri ailedeki mevt ve bunun sonucunda gelir yahut dayanağın azalmasıdır. Bu gerçekleştiğinde, geride kalan ve bakmakla yükümlü olunan bireyler ekseriyetle yoksullukla karşı karşıya kalırlar. Hayat sigortası mali yükü büyük ölçüde hafifletebilir, lakin ne yazık ki, erişilebilirlik eksikliği ve tarihi marjinalleşme nedeniyle, bir poliçeden büyük yarar sağlayabilecek birçok kişi sigortasız durumda."
Günümüzde sigorta şirketleri, temizlenmiş bilgileri bir ortaya getirerek, unsurlu çerçeveler dahilinde alınan fiyatlandırma kararlarıyla ve dijital platformların global erişimiyle daha fazla beşere ulaşabilirler, onları eğitebilirler ve koruyabilirler. Böylelikle potansiyel olarak jenerasyonlar uzunluğu süren bu acı döngüyü kırabilirler.
Sigortayı bağlam içinde yine tasarlamak
Sigortacılığın karşı karşıya olduğu çevresel, ekonomik ve etik zorlukların üstesinden gelmek insan yaratıcılığını gerektirir. Yapay zeka ve başka teknolojiler, bölüm için daha adil ve iklime dirençli bir dönüşü destekleyebilir ve bu süreçte klasik taşıyıcılara ve sigorta teknolojileri şirketlerine (insurtech) rekabet avantajları sağlayabilir.
Sigortacıların mevcut sigorta pazarında nasıl öğrenebileceklerini, ahenk sağlayabileceklerini ve rekabet edebileceklerini daha fazla keşfetmek için “Top 5 insurance problems — and AI isn’t one of them” raporunu indirebilirsiniz.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı