Fazla harçlık, çocukların parayı değersiz görmesine neden olabiliyor!

26.09.2024 - Perşembe 17:24

Çocuklar para ile tanıştırıldığında eş vakitli olarak tasarruf etme alışkanlığı da kazandırılmasının kıymetine vurgu yapan Çocuk-Ergen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “Okul çağı itibariyle çocuklara tertipli harçlık vererek parayı yönetme maharetini geliştirme fırsatı sunulabilir. Harcamaları gerekli ve gereksiz olarak ayırabilmeyi öğretmek çocukların bu beceriyi kazanabilmeleri açısından yararlı olacaktır.” dedi. Tasarruf etme alışkanlığının, çocukların ömürleri boyunca finansal olarak şuurlu bireyler olmalarına yardımcı olacağının altını çizen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, çocuklara harçlık verilmesi konusunda “Harçlığın sistemli olması ve ölçünün çocuğun yaşına, gereksinimlerine ve harcama alışkanlıklarına nazaran ayarlanması gerekir. Çok fazla harçlık vermek, çocuğun parayı kıymetli görmemesine neden olabilirken, çok az harçlık da hayal kırıklığı yaratabilir.” uyarısında bulundu.

Üsküdar Üniversitesi NPİSTANBUL Hastanesi Çocuk-Ergen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, çocuklara para kavramının öğretilmesi ve tasarruf alışkanlığı kazandırılması konusunda bilgi verdi.

Küçük yaştan itibaren oyun aracılığı ile para kavramı çocuklara öğretilmeli 

Çocukların parayla ne kadar erken tanışırsa, para kavramını anlamalarının o kadar kolay olacağını lisana getiren Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “3-4 yaş itibariyle çocuklara paranın ne olduğu ve ne işe yaradığı kolay bir formda anlatılabilir. Çocuklara para kavramını kolay bir formda öğretebilmek için öykü kitaplarından yararlanılabilir. Okunan öyküde paranın kazanılması, biriktirilmesi ve de sonunda istenen bir şeyin alınmasına şahit olan çocuklar daha kolay para kavramını anlayabilir ve de tasarruf alışkanlığı kazanabilirler.” dedi

Çocuğun yaşına ve gelişimine nazaran madeni paralar ve banknotları oyun aracı olarak kullanarak hangi paraların daha bedelli olduğu üzere kavramların çocuklara öğretilebileceğini aktaran Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “Çocuklara ulaşmanın en süratli ve tesirli yolu olan oyun aracılığıyla çocuklar para kazanma ve harcama süreçlerine şahit olabilirler. Oyuncak paralar, müellif kasalar üzere malzemelerle marketçilik, mağazacılık üzere oyunlar oynamak çocuklara bu süreçleri deneyimleme fırsatı sağlayacaktır.” formunda konuştu.

Çocuklara, harcamaları gerekli ve gereksiz olarak ayırabilmeyi öğretmek gerekir

Çocuklara tasarruf alışkanlığı kazandırabilmek için kumbaranın yararlı olabileceğine değinen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “Çocuklar para ile tanıştırıldığında eş vakitli olarak tasarruf etme alışkanlığı da kazandırılabilir. Onlara kumbara verebilir, para biriktirerek ulaşabilecekleri bir amaç belirlemelerine yardımcı olarak teşvik edebiliriz. Örneğin, bir oyuncak ya da kitap almak için belli bir ölçü para biriktirmek çocuğun motivasyonunu arttıracaktır.” dedi.

Okul çağı itibariyle çocuklara sistemli harçlık vererek parayı yönetme marifetini geliştirme fırsatı sunulabileceğini belirten Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, şöyle devam etti:

“Çocukların tasarruf alışkanlığı kazanabilmesi için kesinlikle harçlığını nasıl harcadığı ve biriktirdiği hakkında konuşmalar yapmak gerekir. Harcamaları gerekli ve gereksiz olarak ayırabilmeyi öğretmek çocukların bu beceriyi kazanabilmeleri açısından yararlı olacaktır. 

Bunun yanı sıra küçük vazifeler karşılığında para kazanmasını sağlayarak emek ve yarar ortasındaki bağlantıyı anlaması sağlanabilir. Her yaşta, çocuğun gelişim düzeyine uygun olarak yeni bilgiler ve tecrübeler eklenebilir. Çocuğun yaşı arttıkça daha uzun vadeli amaçlar belirlemesine yardımcı olmak çocuğun daha uzun vadeli düşünmeyi öğrenmesi açısından yararlı olacaktır. Tasarruf etme alışkanlığı, çocukların ömürleri boyunca finansal olarak şuurlu bireyler olmalarına yardımcı olacağı için bu kavramın erken yaştan itibaren hayatlarında olması değerlidir.”

Evde öğretilen parayı yönetme hüneri okulda desteklenebilir…

“Ebeveynler ve okullar, çocukların para kavramını öğrenmelerinde değerli rollere sahiptirler.” diyen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, her iki tarafın da bu mevzuda yapabileceklerini şöyle açıkladı:

“Ebeveynler çocuklarına erken yaştan itibaren para, para biriktirme, bütçe yapma, tasarruf ve harcama üzere temel kavramları öğretmeye başlayabilirler. Çocuklar hayatı ve hayata dair kavramları hem ailelerini gözlemleyerek hem de oyun ile öğrendikleri için ebeveynler tasarruf, para idaresi üzere mevzularda örnek olabilir; marketçilik, monopoly üzere oyunlarla bu kavramları pekiştirebilirler. 

Okullarda ise öğrencilerin para idaresi hünerlerini geliştirmelerine yardımcı olacak projeler ve etkinlikler düzenlenebilir. Örneğin, okullarda düzenlenen kermeslerde çocuklar meskende annelerinin hazırladığı yiyecekleri para karşılığında satabiliyor ve de öteki çocuklar da getirdikleri harçlıklar ile bu eserleri satın alabiliyor. Vakit zaman okullarda yayınevi ya da müellif aktiflikleri düzenlendiğinde de çocuklar harçlıklarını kullanarak beğendikleri kitapları satın alma tecrübesi yaşayabiliyor. Bu üzere etkinlikler çocukların parayı yönetme marifetini destekliyor.”

Çocuklara ne fazla ne de az harçlık verilmeli!

Harçlık vermek ile çocuklara maddi sorumluluk şuuru kazandırmak ortasında dengeyi sağlamanın çocukların parayı hem gerçek halde kullanmalarını hem de maddi sorumluluklarını anlamalarını sağlayacağına vurgu yapan Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “Bu dengeyi kurabilmek için harçlığın tertipli olması ve de çocuğun harçlık ölçüsünün çocuğun yaşına, gereksinimlerine ve harcama alışkanlıklarına nazaran ayarlanması gerekir. Çok fazla harçlık vermek, çocuğun parayı kıymetli görmemesine neden olabilirken, çok az harçlık da hayal kırıklığı yaratabilir. Çocukların harçlığını nasıl harcadığı ve neler için para biriktirdiği üzerine sistemli olarak konuşmalar yapmak gereklidir. Böylelikle, çocuklarda maddi sorumluluk şuurunu artar ve yanlış harcama alışkanlıklarının önüne geçilmiş olur.” teklifinde bulundu.

Paraya karşı olumlu tavır kazanan çocuklar, yetişkinliklerinde finansal bağımsızlığı sağlayabilir

Para ile ilgili eğitim gereçleri ve kitapların, çocukların finansal okuryazarlık seviyesini artırmada değerli katkılar sağlayabileceğine de değinen Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, “Bu kaynaklar, çocukların paranın ne olduğunu, nasıl kazanıldığını, harcandığını ve biriktirildiğini anlamalarına yardımcı olur. Ayrıyeten, karmaşık finansal kavramları kolay ve anlaşılır bir formda sunarak, çocukların erken yaşta para idaresi hünerleri geliştirmelerini sağlar.” dedi. 

Çocuklarda para konusunda olumlu bir tavır oluşturmanın uzun vadeli yararları olacağına dikkat çeken Uzman Klinik Psikolog Eda Ergür, sözlerini şöyle tamamladı:

“Bu yararlar, onların finansal bağımsızlıklarını sağlamalarından genel hayat kalitelerine kadar geniş bir yelpazeye yayılabilir. Paraya karşı olumlu bir tavır kazanan çocuklar, yetişkinliklerinde de borçlardan kaçınma, tasarruf etme ve şuurlu harcama üzere finansal bağımsızlığı sağlayan alışkanlıkları sürdürebilirler. Sonuç olarak, çocuklarda para konusunda olumlu bir tavır oluşturmak, onların ömür uzunluğu sürecek finansal muvaffakiyetleri ve refahları için sağlam bir temel oluşturur. Bu tavır hem şahsî finansal sıhhatlerini hem de topluma olan katkılarını güçlendirir.”

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı