Göz sağlığı okul başarısını etkiliyor

26.08.2024 - Pazartesi 11:12

Okulların açılmasına kısa bir müddet kala Türk Oftalmoloji Derneği Genel Lideri Prof. Dr. Huban Atilla, çocukların göz sıhhatinin eğitim muvaffakiyetleri üzerindeki kritik rolüne dikkat çekti. Göz sıhhatinin ihmal edilmesi durumunda, öğrencilerin akademik performansında düşüşler yaşanabileceğini belirten Atilla, hem ebeveynlere hem de öğretmenlere tekliflerde bulundu.

 

Prof. Dr. Huban Atilla, görme meselelerinin çocukların dersleri takip etme, okuma ve yazma hünerlerini direkt etkilediğini tabir etti. “Göz sıhhati, çocukların öğrenme sürecinde temel bir rol oynar. Net bir görüşe sahip olmayan çocuklar, tahtadaki yazıları göremeyebilir, kitapları okumakta zorlanabilir ve derslere odaklanmakta zahmet çekebilirler” diyen Atilla, bilhassa miyop, hipermetrop ve astigmat üzere kırma kusurlarının erken teşhis edilip tedavi edilmesinin ehemmiyetine vurgu yaptı. Çocukların göz sıhhati ile ilgili olarak hem anne babaların hem de öğretmenlerin dikkatinin kıymetli olduğunu paylaştı. 

 

Erken teşhis önemli

Ebeveynlerin, okula başlamadan evvel çocuklarını göz muayenesine götürmelerini öneren Atilla, “Erken teşhis edilen göz sorunları, kolay müdahale ve tedbirlerle çözülebilir ve çocuğun tahsil hayatı olumsuz etkilenmeden sağlıklı bir biçimde devam edebilir. Göz taramaları, çocukların gelecekteki muvaffakiyetleri için hayati ehemmiyete sahiptir. Çocuklarda sık görülen hastalıklar ortasında, göz tembelliği, miyop, hipermetrop, şaşılık, astigmat, konjonktivit üzere birçok farklı hastalık yer alıyor. Erken teşhis ve tedavi yapılmadığında ise çocuğun tahtayı düzgün görememesi, okurken satır atlaması, cümleleri eliyle takip etmesi, baş ağrısı, gözlerini kırpıştırma,  gözlerde sulanma ve ödevlerini yaparken zorlanması üzere okul muvaffakiyetini da olumsuz etkileyebilecek meseleler ortaya çıkabilir.” dedi.

 

Türk Oftalmoloji Derneği’nden Öneriler

Türk Oftalmoloji Derneği Genel Lideri Prof. Dr. Huban Atilla çocukların göz sıhhatini korumak ve okul muvaffakiyetini desteklemek için ebeveynlere ve öğretmenlere şu kıymetli tavsiyelerde bulundu;

 

  1. Düzenli göz muayenesi: Çocukların okul öncesi devirde birinci göz muayenesini yaptırmaları büyük ehemmiyet taşır. Ayrıyeten, okul çağında olan çocukların her yıl tertipli olarak göz denetimlerine götürülmesi, mümkün görme sorunlarının erken teşhis edilmesi ve tedavi edilmesi açısından kritik değere sahiptir. Bilhassa miyopi okul çağı çocuklarında ortaya çıkar ve gözlerini kısma, baş ağrısı üzere şikayetlere sebep olur.
  2. Ekran müddetine dikkat: Günümüzde çocuklar, ders çalışırken yahut oyun oynarken uzun müddet ekran başında vakit geçiriyor. Bu durum göz yorgunluğuna ve uzun vadede göz sorunlarına yol açabilir. Ebeveynler, çocuklarının ekran karşısında geçirdiği süreyi sınırlamalı ve 20-20-20 kuralını uygulamalıdır. Çocuklar her 20 dakikada bir, 20 saniye boyunca 20 metre uzaklıktaki bir objeye bakarak gözlerini dinlendirmelidirler. Ayrıyeten miyopi varlığında açık havada geçirilen müddetin arttırılması ve yakın uzaklıktan bakmanın engellenmesi miyopinin ilerlemesini azaltabilir.
  3. Aydınlatma ve çalışma ortamı: Çalışma masalarının uygun aydınlatılmış olması, gözlerin zorlanmasını önlemek açısından kıymetlidir. Çocukların ders çalıştığı ortamda doğal ışık tercih edilmeli, yapay ışık kullanılıyorsa da göz yormayan, kâfi seviyede aydınlatma sağlanmalıdır. Loş ışıkta yahut karanlıkta yakın çalışma, telefon yahut tablete bakmak miyopinin artması için risk teşkil etmektedir.
  4. Dengeli beslenme: Göz sıhhati için gerekli vitamin ve minerallerin sistemli olarak alınması gerekmektedir. A, C ve E vitaminleri ile omega-3 yağ asitleri açısından varlıklı besinler tüketilmelidir. Düzgün ve sağlıklı beslenen çocuklarda ek vitamin A dayanağına gereksinim yoktur.  
  5. Görme şikayetlerine hassaslık: Çocuklar ekseriyetle görme sorunlarını fark edemez yahut bunu söz edemezler. Lakin sık sık baş ağrısı, gözlerini kısarak bakma, tahtadaki yazıları görememe, kitap okurken zorlanma üzere belirtiler göz sorunlarının işareti olabilir. Bu çeşit belirtiler gözlemlendiğinde vakit kaybetmeden bir göz hastalıkları uzmanına başvurulmalıdır.
  6. Okul ve aile iş birliği: Öğretmenlerin, öğrencilerin göz sıhhati konusundaki muhtemel şikayetlerine karşı dikkatli olmaları ve ebeveynlerle işbirliği içinde olmaları gerekmektedir. Okulda tahtayı görememe, yakın okuma yahut gözlerini kısma kırma kusurlarının habercisi olarak değerlendirilmelidir.

Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı