Şiddeti Engellemeye Yönelik Eğitimler Anaokulunda Başlamalı!
08.10.2024 - Salı 17:24Şiddetle gayrete ait bedel ve maharetlerin okul öncesi periyottan başlayarak her kademedeki öğrencilere kazandırılması gerektiğini belirten Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, “Çocuk ve gençlere yönelik olarak, kendini tanıma, his idaresi, irtibat odaklı bağlantı marifeti, çatışma çözme, hudut koyma, karşılıklı hürmet bahislerinde tesirli önleyici rehberlik programlarının uygulanması gerekiyor. Bu maharetleri küçük yaştan itibaren öğretmek, gelecekte sağlıklı, şiddet içermeyen münasebetlerin geliştirilmesine katkıda bulunabilir” dedi.
Özellikle gençler ortasında yaygınlaşan şiddet olaylarına ait açıklamalarda bulunan Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, tahlil teklifleri sundu. Şiddetin dünya çapında milyonlarca bireyi, aileyi ve toplumu etkileyen yaygın bir sorun olduğunu tabir eden Prof. Dr. Coşkun, “Şiddetin tarifi yapılırken çoklukla fizikî şiddet akla geliyor. Lakin bireyin zorlama, tehdit, aldatma, çeşitli baskılarla güç kullanarak iradesi dışında hareket etmeye zorlanması üzere istismar durumları da şiddete neden olan, yol açan etkenler olarak kabul edilebilir” dedi.
“Herkes Şiddetin Bir Tarafı”
“Her türlü şiddetin üç cins tarafı bulunur: mağdur, fail ve seyirci” diyen Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, kelamlarını şöyle sürdürdü: “Toplumdaki her birey bu taraflardan birisi olmaya aday. Şiddet bu tarafıyla düşünüldüğünde her birimizin çabucak yanı başında olabilecek bir olgudur. Çocuk ve gençler bu manada en riskli gruplardandır. Zira her türlü şiddetin erken yaşlardan itibaren izleyicisi olmuş durumdalar ve bu durum hakikat ile yanlışı ayırt etme potansiyellerinin gelişimini zedeliyor.”
Duyarsızlaşıyor ya da Taklit Ediyor!
Aile içi şiddet ve akran zorbalığı durumlarında çocukların şiddetin direkt bir modülü olduğuna işaret eden Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, şöyle devam etti:
“Günümüzde çocuklar dijital ortam araçlarının tesiriyle şiddet ögelerine erken yaşlarda maruz kalıyor. Televizyon ya da tablet fark etmeksizin ebeveyn denetimi olmadan ekran kullanımının zararlarından birisi de bu oluyor. Çocuklar bir mühlet sonra şiddete karşı duyarsızlaşabiliyor ya da izlediklerini taklit ederek meselelerini çözmek için şiddeti bir araç olarak kullanıyor. Velhasıl şiddete elverişli bir psiko-sosyal yapının varlığı kelam konusu. Bu nedenle ferdi gayretten fazla, eğitim yoluyla toplumsal gayrete yönelmek en kapsamlı tahlildir.”
“Şiddeti Önlemede Eğitim Güçlü Bir Araç”
Dünyada da eğitimin farkındalığı artırdığı, anlayışı geliştirdiği ve proaktif tedbirleri teşvik ettiği için her türlü şiddeti önlemede güçlü bir araç olarak görüldüğünü belirten Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, şunları kaydetti:
“Eğitim ortamlarında, şiddetle ilgili tüm çalışmalar ‘Çocuğun yüksek yararı’ gözetilerek yapılmalıdır. Bu nedenle şiddetle uğraşa ait bedel ve hünerler okul öncesi periyottan başlayarak her kademede öğrencilere kazandırılmalıdır. Eğitim kurumlarında farkındalık çalışmaları ve eğitim malzemeleri, insanların şiddete ait davranışları belirlemesine, şiddetin kurbanlar üzerindeki tesirini anlamasına ve şiddetin hiçbir biçimde kabul edilemez olduğunu fark etmesine yardımcı olabilir.”
Okullarda Sağlıklı Münasebet Marifetleri Öğretilmeli!
Amerika’da yapılan araştırmaların, okullarda yapılan kimi düzenlemelerin şiddete ait farkındalığı artırdığını vurgulayan Prof. Dr. Coşkun, bu düzenlemeleri şöyle sıraladı:
• Rehberlik servislerinin daha tesirli hale getirilmesi ve süratli bir halde risk kümelerine giren öğrencilerin ve ailelerinin belirlenerek müdahale programlarının uygulanması.
• Derslerde sağlıklı ilgi hünerlerini kazandırmaya odaklanılmasının şiddeti engellemede tesirli olduğu görülmektedir.
• Çocuk ve gençlere yönelik olarak, kendini tanıma, his idaresi, irtibat odaklı bağlantı hüneri, çatışma çözme, hudut koyma ve karşılıklı hürmet mevzularında tesirli önleyici rehberlik programlarının uygulanması gerekir. Bu hünerleri küçük yaştan itibaren öğretmek, gelecekte sağlıklı ve şiddet içermeyen alakaların geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
• Unutmayalım ki son yıllarda öğretmenler de şiddet mağduru olarak bu toplumsal olgunun içerisinde yer almaktadır. Bu nedenle öğretmenlerin şiddet belirtilerini tanıma, uygun biçimde müdahale etme yahut mağdurları tesirli bir halde destekleme bilgi ve hünerlerini kazanmaları, rehberlik servisi ile işbirliği içinde çalışmaları sağlanmalıdır. Böylelikle şiddet odağındaki çocuk ve ailelerine ulaşmak daha kolay olacaktır.”
İyi Bir Rutin Riski Azaltabilir
Yeditepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yelkin Diker Coşkun, ebeveynlerin alabilecekleri tedbirler konusunda ise şu tekliflerde bulundu:
• Aileler çocuklarına cinsiyetçi ve akran baskısına neden olabilecek ziyan verici davranışların neler olduğunu anlatmalı. Bu davranışların neden onaylanmadığını ve kendisini bu davranışlardan nasıl koruyabileceğini açıklamak çok değerlidir.
• Çocuklar ve gençler, gelişim devirlerinin özelliklerine uygun olarak benmerkezci niyet yapısına sahip olabilirler. Bu nedenle empati hissinin aile içinde desteklenmesi gerekir.
• Oynadıkları oyunlarda şiddet ögeleri varsa aileler bunlar hakkında da konuşmalıdır. Bu tıp durumlarda yasaklamak her vakit tesirli bir tahlil olmayabilir. Yaşına uygun, olumlu marifetler kazanabileceği bilgisayar oyunları oynatılması sağlanmalıdır.
• Ebeveynler, çocuk ve gençlerin izledikleri programlara kimi vakit eşlik edebilir. Bu her vakit mümkün olmasa da sıkmayan, hudutları muhakkak açık bir bağlantının çocuk ve gençlerin her vakit muhtaçlığı olduğunu unutmamalıdır.
• Çocukların kendileri ve akranları ile sağlıklı vakit geçirmeleri teşvik edilmelidir. Beslenme, oyun, uyku, ders çalışma, spor ya da farklı aktivitelerin haftalık bir nizam içerisinde olması çocukları riskli davranışlardan uzaklaştırır.
Eğer çocuklarında şiddet eğilimi olduğunu düşünüyorlarsa kesinlikle okul rehberlik servisi ile irtibata geçip müşahedelerini ve telaşlarını aktarmalıdır. Uzman takviyesi almaları, istenmeyen davranışları ortadan kaldırma konusunda yardımcı olacaktır.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı